zpět na hlavní stránku

Orlické hory na kole 2010

3.7.    (59 km) Po obědě vyrážím z Okříšek známou cestou přes Číhalín, Kamenici a míjím Žďár nad Sázavou přes Velké Losenice. Cestou samozřejmě dělám přestávky a dodržuju pitný režim. Hodinu před termínem jsem v Račíně, kde je domluven na šestou sraz se zbytkem bandy. Kamarádi Franta, Roman a Zdeněk dojíždí pro změnu s hodinovým zpožděním. K večeři si dávám šibenici (špíz) a pár piv. Těsně před setměním vypadneme a vracíme se kilometr zpět do lesa, kde stavíme stany. Příjemný večer malinko kazí spousta komárů.

4.7.    (70 km) O půl osmý vstáváme a jdeme do hotelu na snídani. Popojedem kousek po žlutý a loučíme se Zdeňkem, který vyrazil jen na víkend a vrací se domů. My pokračujem přes Radostín a Vojtanův Městec do Hlinska. Potom přes Srní a ve Včelákově odbočujem na modrou značku a navštěvujem Ležáky. Původní záměr, se zde najíst zavrhujem, protože tady mají jen jakýsi fastfood s nedůvěryhodným výběrem. Popojedem tedy do Skutče, kde mají výborný šašlik i pizzu. Tady jsem umlácen argumenty k návštěvě koupaliště. Následuje přejezd do Luže, kde dáváme velkýho černýho Kozla. Za večerního vánku popojedem ještě asi dvacet kilometrů do Jaroslavi. Pochutnáme si na večeři a popojedem spát směrem na Horní Jelení.

5.7.    (45 km) Vstáváme za řevu motorové pily. Že si ti lidi nedaj pokoj ani o svátcích. Po prašné cestě dojedem do Borohrádku, kde ve večerce (nebo spíš jitřence) nakupujem snídani. Po snídani pokačujem po cyklostezce do Týniště nad Orlicí. Po obědě přečkáváme polední žár u místního přírodního koupaliště Pisák. Zmoženi plaváním a pasívním odpočinkem se posléze přesunujem cyklostezkou přes Ježkovice, Voděrady a Trnov. Tady děláme "dvoukozlíkovou" přestávku. V Opočně si dáme večeři a pak spěšně mizíme o půl osmý, neb se akutně schyluje k dešti. Spíme kousek za městem u rybníku Broumar. Po půlhodině sice pršet přestává, ale večera již nakrátku, tak i přes megaroje komárů zůstáváme. Nemít stan moskytiéru, tak mě ty mrchy snad vysajou do sucha.

6.7.    (28 km) Ráno prší asi do devíti hodin. Na chvíli přestává, tak toho využíváme a v Dobrušce nakupujem snídani. Jedem přes Val a Chlístov. Zase prší jako z konve a jsme nuceni chvíli zevlovat v čekárně (hospodu tady nemají). V Novém Městě nad Metují si dávám šopák a samozřejmě absolvujem prohlídku města. Pokračujem malebným údolím Metuje do Pekla. Tam zase chvíli prší, pak neprší a pak zase prší a tak pořád dokola. Vcelku se nám ta dešťová okna daří vychytat a do Náchoda přijíždíme k Frantově tetičce Jůlii asi ve čtyři. Jsme pohoštěni pečeným kuřetem a večer se ještě zajdem podívat na zámek na medvědy.

7.7.    (33 km) Ráno máme připravenou bohatou snídani, po které jdem s Frantem navštívit jeho 98-letou pratetičku. Pak se jdem podívat na Vyhlídku nad Náchodem a nějaký bunkry. K obědu máme nachystaný drůbeží řízky, zelí a knedlíky. Skoro je mi to hloupý, co jsem tady všechno sežral. Asi ve dvě vyjíždíme zase do Pekla a pak podél Olešenky do Olešnice v Orlických horách. Na malebným náměstí dáváme Kozlíka a jedem do Deštné v Orlických horách. Večer si ještě najdem místo na spaní a pak do hospody. Tady musím přetrpět utkání mistrovství ve fotbale, které je mi u pr...

8.7.    (61 km) Opět vstáváme za řevu motorové pily. Sjíždíme do Deštné a před obchůdkem posnídáme. Pak ještě za ranního chladu stoupáme na Čertův důl a Zdobnici. "Trochu" se otepluje a sjíždíme podél řeky Zdobnice přes Nebeskou Rybnou do Rokytnice v Orlických horách. Po obědě jedem přes Kunvald k vodní nádrži Pastviny. Na hrázi se kocháme scenérií kdy i přes úmorné vedro metrové ryby žerou jako o život a o házené kousky rohlíků se perou s husama. V Letohradě jdem na bazén a potom na večeři. Kousek od Valdštejnu spíme na nádherné náhorní planině bez komárů a spoustou neškodných, ale velmi přítulných chroustíků.

9.7.    (63 km) Ráno nějakým navigačním nedopatřením nejedem cyklostezkou, ale po hlavní do Ústí nad Orlicí. Pouze Franta, jelikož si nás nechal ujet, jel jako správný cykloturista stezkou. V Ústí si kupujem na náměstí snídani v uzenářství (mňam). Vydatné jídlo rychle spalujem v prudkém, dlouhém stoupání k Hrádku. Naštěstí je to lesem. Ve Sloupnici se občerstvujem Kozlem a v Litomyšli obědem. Pokračujem na Osík a Dolní Újezd cyklostezkou s názvem: "Krajem Smetany a Martinů". Vede po hlavní silnici a je to dost o hovně. Proto odbočujem na koupaliště, kde trávíme nejteplejší část tropického dne. Po pátý hodině vyrážíme stínem lesa do Poličky na večeři. Po vydatném jídle ještě na Sádek a Borovnici, za kterou odbočujem do lesa a za soumraku stavíme stany.

10.7.    (56 km) Je blankytně modré ráno a než se vyhrabem a popojedem do Jimramova, je deset hodin. Kupuju si svoji oblíbenou snídani: šunkový salám, čerstvé rohlíky a litr mlíka. Z Jimramova je to pěkně do kopce. Převýšení maličko mírníme zkratkou po cyklostezce na Jimramovské Pavlovice. Následuje ještě několik ubíjejících kopců, než dojedem přes Míchov a Lhotu k Domaninskému rybníku. Asi na čtyři hodiny uléháme do stínu. Párkrát vlezu do vody a párkrát zajdu na pivo. Až když se počasí umoudřuje, vyrážíme přes Rozsochy, Zvoli, Bobrovou a Moravec do Křížanova. Jsme vepři. Teda ve při. Né prasata, protože jsme se celé odpoledne koupali. Pře spočívá v rozdílném názoru na to, kde budem spát. U piva se trochu nudím u semifinále fotbalu. Spát jdem na louku u hřiště hned za městem. Mnou nalezený flek byl na kamarády moc daleko. Sám si těch 10 minut do lesa popojedu, protože řev z nedaleké zábavy by mi trochu vadil v usínání.

11.7.    (58 km) Ráno už vyrážíme každý různým směrem ke svým domovům. Rozloučím se s Romanem. S Františkem pouze telefonicky, protože spěchal do lesa s aktuální fyziologickou potřebou. Na hřišti mu to asi bylo blbý :-). A už setrval na kursu domů. Já jedu na jih po stezce přes Rudu, Tasov a Vaneč, kde se stavuju ve mlýně za známým na pokec a na pivo. Ještě udělám kličku do Budišova na oběd. Přibrzdím u rybníku Lubí na koupačku. A odtud to mám už jen přes kopec domů do Třebíče.